تعیین الگوی رابطه اختلال خواب و اختلال شخصیت مرزی با اختلال استرس پس از سانحه در پرستاران شهر کرمانشاه

نویسندگان

    مهسا کاظمی گیلان دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
    حسن امیری * استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول). ahasan.amiri@iauksh.ac.ir
    سعیده سادات حسینی استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
    آزیتا چهری استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

کلمات کلیدی:

اختلال خواب, استرس پس از سانحه, اختلال شخصیت مرزی, پرستاران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی رابطه اختلال خواب و اختلال شخصیت مرزی با اختلال استرس پس از سانحه در پرستاران شهر کرمانشاه انجام شده است.

روش‌شناسی: روش پژوهش از لحاظ هدف كاربردي و از نظر اجرا  پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه پرستاران حاضر و اعزامی به محل وقوع حادثه رخ داده در شهر كرمانشاه مي باشد. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفي در دسترس بود و تعداد اعضای نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 150 نفر به دست آمد و بر اساس ملاك هاي ورود و خروج به پرسشنامه هاي مقیاس اختلال استرس پس از سانحه می سی سی پی، پرسشنامه كيفيت خواب پترزبورگ و مقیاس شخصیت مرزي جكسون و كلاریج (1991) پاسخ دادند.

یافته ها: نتایج نشان داد اختلال پس از سانحه چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم با اختلال افکار شخصیت مرزی  و اختلال خواب رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین در برازش مدل طراحی شده مشخص شد چون مقدار شاخص GFI و AGFI به دست آمده نزدیک به یک می باشد و به علاوه مقدار ریشه میانگین مربعات خطای براورد یا RMSEA کمتر از 08/0 و در دامنه قابل قبول است، می توان گفت که متغیرهای مدل به خوبی توسط داده ها براز شده است.

نتیجه گیری: با توجه به نتايج پژوهش حاضر و اهميت سلامت پرستاران بر سلامت جامعه، ارزيابي و شناخت و درمان كيفيت خواب و اختلال شخصیت مرزی و ارتباط آن با اختلال استرس پس از سانحه مي تواند رهنمودهاي ارزشمندي را در زمينه بهبود اختلال استرس پس از سانحه در پرستاران  به همراه داشته باشد.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۷/۰۸

ارسال

۱۴۰۳/۰۲/۲۵

بازنگری

۱۴۰۳/۰۶/۰۳

پذیرش

۱۴۰۳/۰۶/۲۷

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

تعیین الگوی رابطه اختلال خواب و اختلال شخصیت مرزی با اختلال استرس پس از سانحه در پرستاران شهر کرمانشاه. (1403). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(3)، 100-114. https://maherpub.com/pdmd/article/view/187

مقالات مشابه

31-40 از 64

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.