تأثیر حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تغییرات زندگی خانوادگی بر تفکر انتقادی با نقش میانجی‌گری بنیان‌های اخلاقی

نویسندگان

    فرانک نجاری گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی ، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
    صادق یوسفی * گروه نورولوژی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی ،قم، ایران syoosefee@muq.ac.ir
    هومن نامور گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.2.6

کلمات کلیدی:

حمایت اجتماعی ادراک‌شده, تغییرات زندگی خانوادگی, تفکر انتقادی, بنیان‌های اخلاقی

چکیده

زمینه و هدف: تفکر انتقادی به‌عنوان یک هنر تجزیه و تحلیل و ارزیابی تفکر، همراه با بررسی، منجر به اصلاح و بهبود تفکر فرد می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تغییرات زندگی بر تفکر انتقادی با نقش میانجی بنیان‌های اخلاقی انجام شد.
 
روش و مواد: در قالب یک طرح همبستگی از نوع پیش‌بینی، 404 نفر (دختر و پسر) از جوانان در شرف ازدواج به روش نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کلاین (فرمول 1 به 20) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های استاندارد حمایت اجتماعی - مقیاس خانواده (PSS-FA)، وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی جوانان (YA-FILES)، تفکر انتقادی (CTDI)، بنیان‌های اخلاقی (MFQ-30) بود. به منظور تحلیل داده از نرم‌افزارهای SPSS19 و Smart-PLS استفاده شد.
 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که 19.4 درصد از تغییرات تفکر انتقادی توسط متغیرهای حمایت اجتماعی و تغییرات زندگی توضیح داده می‌شود (P < 0.001). همچنین نتایج مرتبط با نقش میانجی‌گری بنیان‌های اخلاقی نشان داد که حمایت اجتماعی و تغییرات زندگی از طریق بنیان‌های اخلاقی به ترتیب 0.005 (0.661) و 0.008- (0.676) اثر غیرمستقیم ندارد (P > 0.05).
 
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تغییرات زندگی خانوادگی بر بنیان‌های اخلاقی و تفکر انتقادی تأثیرگذار است. بنابراین توجه به این مکانیسم‌ها می‌تواند در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی کارآمد برای نوجوانان در شرف ازدواج مفید باشد.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۶/۰۱

ارسال

۱۴۰۳/۰۲/۲۰

بازنگری

۱۴۰۳/۰۴/۰۷

پذیرش

۱۴۰۳/۰۴/۱۶

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

تأثیر حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تغییرات زندگی خانوادگی بر تفکر انتقادی با نقش میانجی‌گری بنیان‌های اخلاقی. (2024). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(2)، 58-70. https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.2.6

مقالات مشابه

21-30 از 110

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.