مدل‌یابی سلامت سازمانی بر اساس تعهد و رفتارهای انحرافی سازمانی با میانجی استرس شغلی در مدیران مضطرب

نویسندگان

    پریناز بنیسی * دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران parenazbanisi2017@gmail.com
https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.1.20

کلمات کلیدی:

سلامت سازمانی, تعهد سازمانی, رفتارهای انحرافی سازمانی, استرس شغلی, مدیران مضطرب

چکیده

زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی مدل‌یابی سلامت سازمانی بر اساس تعهد و رفتارهای انحرافی سازمانی با میانجی استرس شغلی در مدیران مضطرب انجام شد.
 
مواد و روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران مضطرب منطقه 20 شهر تهران در سال تحصیلی 03-1402 بودند که 400 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سلامت سازمانی (هوی و فلدمن، 1987)، تعهد سازمانی (مایر و آلن، 1991)، رفتارهای انحرافی سازمانی (بنت و رابینسون، 2000)، استرس شغلی (هریس و همکاران، 1994) و اضطراب (اسپیتزر و همکاران، 2006) استفاده و با روش تحلیل مسیر در نرم‌افزارهای SPSS-25 و Amos-25 تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که مدل سلامت سازمانی بر اساس تعهد و رفتارهای انحرافی سازمانی با میانجی استرس شغلی در مدیران مضطرب برازش مناسبی داشت. همچنین، متغیرهای تعهد و رفتارهای انحرافی سازمانی بر استرس شغلی و سلامت سازمانی و متغیر استرس شغلی بر سلامت سازمانی اثر مستقیم و معنادار داشت (001/0P<). علاوه بر آن، هر یک از متغیرهای تعهد سازمانی و رفتارهای انحرافی سازمانی با میانجی استرس شغلی بر سلامت سازمانی اثر غیرمستقیم و معنادار داشتند (001/0P<).
 
نتیجه‌گیری: طبق یافته‌های این مطالعه، پیشنهاد می‌شود که مسئولان و برنامه‌ریزان نظام آموزش‌وپرورش بر اساس نتایج این مطالعه و مطالعه‌های مشابه از طریق طراحی و اجرای برنامه‌های مناسب گام موثری در جهت بهبود سلامت سازمانی بردارند. آنان برای بهبود سلامت سازمانی می‌توانند میزان تعهد سازمانی را افزایش و میزان رفتارهای انحرافی سازمانی و استرس شغلی را کاهش دهند.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۳/۰۱

ارسال

۱۴۰۳/۰۱/۲۵

بازنگری

۱۴۰۳/۰۲/۰۷

پذیرش

۱۴۰۳/۰۲/۲۲

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

مدل‌یابی سلامت سازمانی بر اساس تعهد و رفتارهای انحرافی سازمانی با میانجی استرس شغلی در مدیران مضطرب. (2024). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(1)، 247-259. https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.1.20

مقالات مشابه

31-40 از 43

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.