ارائه مدل ساختاری پیوند با مدرسه بر اساس جوّ روانی-اجتماعی با میانجی‌گری تفکر تاملی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه

نویسندگان

    ملیکا صالحی افشار دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
    اکبر محمدی * استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران psyhic2006@gmail.com
    سارا حقیقت استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.1.9

کلمات کلیدی:

پیوند با مدرسه, جوّ روانی-اجتماعی, تفکر تاملی

چکیده

زمینه و هدف: این پژوهش با هدف، ارائه مدل ساختاری پیوند با مدرسه بر اساس جوّ روانی-اجتماعی با میانجی گری تفکر تاملی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام شد.
 
مواد و روش: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گرداوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 341 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای پیوند با مدرسه (براون و ایوانز، 2002)، جوّ روانی-اجتماعی کلاس (فریزر و همکاران، 1995) و تفکر تاملی (کمبر و همکاران، 2000) استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید.
 
یافته‌ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج نشان داد  جوّ روانی-اجتماعی بر پیوند با مدرسه با میانجی گری تفکر تاملی در دانش آموزان مقطع متوسطه تاثیر دارد.
 
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که بهبود جوّ روانی-اجتماعی و تفکر تاملی می‌تواند در بهبود پیوند با مدرسه در دانش آموزان موثر باشد.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۳/۰۱

ارسال

۱۴۰۳/۰۱/۱۵

بازنگری

۱۴۰۳/۰۲/۰۱

پذیرش

۱۴۰۳/۰۲/۱۸

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

ارائه مدل ساختاری پیوند با مدرسه بر اساس جوّ روانی-اجتماعی با میانجی‌گری تفکر تاملی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه. (2024). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(1)، 100-111. https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.1.9

مقالات مشابه

21-30 از 90

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.