بررسی روایی تشخیصی پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب‌شناسی شخصیت (DAPP-BQ) در زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر تهران با استفاده از ضریب صحت

نویسندگان

    زهرا مروج نیا دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، واحد امارات متحده عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، امارات متحده
    کامبیز کامکاری * دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران. kambizkamkary@gmail.com
    شهرام وزیری دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران.

کلمات کلیدی:

روایی تشخیصی, پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب¬شناسی شخصیت (DAPP-BQ)، , زوجین, مراکز مشاوره, ضریب صحت

چکیده

هدف: این مطالعه با هدف بررسی روایی تشخیصی پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب‌شناسی شخصیت (DAPP-BQ) در زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر تهران با استفاده از ضریب صحت انجام شد.

روش‌شناسی: این پژوهش به روش روش‌شناختی و روان‌سنجی انجام شد. نمونه‌گیری به صورت هدفمند و در دسترس از میان 240 فرد (120 نفر در گروه بالینی و 120 نفر در گروه هنجاری) صورت گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه DAPP-BQ بود که ابعاد مختلف آسیب‌شناسی شخصیت را ارزیابی کرد. روایی تشخیصی این پرسشنامه با استفاده از ضریب صحت بررسی شد تا مشخص شود آیا مقیاس‌های آن توانایی تمایز بین گروه بالینی و گروه هنجاری را دارند یا خیر. مقیاس‌های اختلال صمیمیت، روابط اجتماعی پایین، اختلال سلوک، خودشیفتگی، طرد شدن، بی‌نظمی شناختی، وابستگی ناایمن، لجبازی و تکانشگری مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که مقیاس‌های «اختلال صمیمیت» و «روابط اجتماعی پایین» از بُعد «اجتناب اجتماعی»، «اختلال سلوک»، «خودشیفتگی» و «طرد شدن» از بُعد «رفتار ضداجتماعی»، «بی‌نظمی شناختی»، «وابستگی ناایمن» و «لجبازی» از بُعد «بی‌نظمی هیجانی»، و «تکانشگری» از بُعد «رفتار تکانشی» دارای روایی تشخیصی معناداری بودند. این مقیاس‌ها توانستند گروه بالینی را از گروه هنجاری به طور مؤثری تشخیص دهند.

نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد که پرسشنامه DAPP-BQ دارای روایی تشخیصی قابل‌توجهی برای ارزیابی ابعاد آسیب‌شناسی شخصیت در زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره است. این ابزار توانایی تمایز مؤثر بین گروه‌های بالینی و هنجاری را دارد و می‌تواند به عنوان یک ابزار معتبر در تشخیص اختلالات شخصیتی در محیط‌های مشاوره مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود تحقیقات بیشتری برای گسترش کاربرد این ابزار در سایر جمعیت‌ها انجام شود.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۶/۲۷

ارسال

۱۴۰۳/۰۴/۰۱

بازنگری

۱۴۰۳/۰۶/۰۲

پذیرش

۱۴۰۳/۰۶/۲۶

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

بررسی روایی تشخیصی پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب‌شناسی شخصیت (DAPP-BQ) در زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر تهران با استفاده از ضریب صحت. (1403). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(3)، 83-99. https://maherpub.com/pdmd/article/view/175

مقالات مشابه

11-20 از 106

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.