تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، بر اضطراب، نشخوار فکری و نگرش های ناکارامد مردان در حال ترک اعتیاد بدون دارو

نویسندگان

    آیت اله کریمی باغملک استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان شیراز، شیراز ، ایران.
    فروغ ماهیگیر * استادیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران (نویسنده مسئول). fmahigir@gmail.com
    نسترن ریاضی دکتری تخصصی روان شناسی سلامت، دانشگاه پیام نور واحد بین الملل، مرکز نخجوان، نخجوان ایران.

کلمات کلیدی:

کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی, اضطراب, نشخوار فکری, نگرش‌های ناکارآمد, درمان اعتیاد

چکیده

هدف: هدف اصلی این مطالعه ارزیابی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) در کاهش اضطراب، نشخوار فکری و نگرش‌های ناکارآمد در مردان در حال ترک اعتیاد بدون دارو بود.

مواد و روش: این مطالعه به صورت کارآزمایی کنترل شده تصادفی (RCT) با گروه کنترل انجام شد. 30 مرد در حال ترک اعتیاد بدون دارو از شهر اهواز در سال 2022 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (برنامه MBSR) و کنترل تقسیم شدند. هر گروه شامل 15 نفر بود. برنامه MBSR شامل هشت جلسه هفتگی بود. اضطراب، نشخوار فکری و نگرش‌های ناکارآمد با استفاده از مقیاس اضطراب بک (BAI)، مقیاس پاسخ‌های نشخواری (RRS) و مقیاس نگرش‌های ناکارآمد (DAS) اندازه‌گیری شدند. داده‌ها در سه زمان پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پنج ماهه جمع‌آوری شد. تحلیل‌های آماری شامل تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر (ANOVA) و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم‌افزار SPSS-27 انجام شد.

یافته‌ها: گروه آزمایشی کاهش معناداری در اضطراب، نشخوار فکری و نگرش‌های ناکارآمد از پیش‌آزمون به پس‌آزمون و پیگیری نشان داد. به طور خاص، اضطراب از میانگین 24.67 (انحراف استاندارد = 3.45) در پیش‌آزمون به 15.33 (انحراف استاندارد = 2.88) در پس‌آزمون (p<.001) و 16.45 (انحراف استاندارد = 3.12) در پیگیری (p<.001) کاهش یافت. نشخوار فکری از 42.78 (انحراف استاندارد = 5.67) در پیش‌آزمون به 30.45 (انحراف استاندارد = 4.88) در پس‌آزمون (p<.001) و 32.12 (انحراف استاندارد = 5.13) در پیگیری (p<.001) کاهش یافت. نگرش‌های ناکارآمد از 95.56 (انحراف استاندارد = 8.45) در پیش‌آزمون به 78.33 (انحراف استاندارد = 7.12) در پس‌آزمون (p<.001) و 80.01 (انحراف استاندارد = 7.34) در پیگیری (p<.001) کاهش یافت. گروه کنترل تغییرات معناداری در هیچ یک از متغیرها نشان نداد.

نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) یک مداخله موثر برای کاهش اضطراب، نشخوار فکری و نگرش‌های ناکارآمد در مردان در حال ترک اعتیاد بدون دارو است. این نتایج بر پتانسیل مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی برای حمایت از بهبود شناختی و احساسی در درمان اعتیاد تأکید می‌کند.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۶/۱۹

ارسال

۱۴۰۳/۰۳/۰۲

بازنگری

۱۴۰۳/۰۵/۲۵

پذیرش

۱۴۰۳/۰۶/۱۹

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، بر اضطراب، نشخوار فکری و نگرش های ناکارامد مردان در حال ترک اعتیاد بدون دارو. (1403). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(3)، 73-82. https://maherpub.com/pdmd/article/view/172

مقالات مشابه

31-40 از 113

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.