بازنگری الگوی عمومی تدریس، مبتنی بر مطالعات علوم اعصاب تربیتی

نویسندگان

    شکوه شفایی دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
    فریبا حقانی * استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران haghani@edc.mui.ac.ir
    محمد حسین یار محمدیان استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
    محمود تلخابی استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران
https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.2.9

کلمات کلیدی:

الگوی عمومی تدریس, روش تدریس, یادگیری, یادگیری سازگار با مغز, علوم اعصاب تربیتی

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر، با هدف بازنگری الگوی عمومی تدریس بر اساس مطالعات علوم اعصاب تربیتی انجام شد.
 
مواد و روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قیاسی انجام گردید. در این مطالعه با مطالعات گسترده، منابع دیجیتالی، مجلات، کتب و پایان‌نامه‌ها از تاریخ 1990 تا 2021 با استفاده از پایگاه‌هایی مانند ERIC, Springer, Sciencedirect, Wiley, Google Scholar, Library, Genesis Libdl, Knowledge E, SID بررسی شد و از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی؛ teaching method، Brain-based learning، educational neuroscience در جستجو استفاده گردید. تعداد 183 مقاله و کتاب مرتبط به دست آمد که از این تعداد آن منابعی که به نوعی به یادگیری سازگار با مغز پرداخته بودند، انتخاب شدند. پس از جمع‌آوری اطلاعات برخاسته از متون و تحلیل محتوای آن و حذف کدهای تکراری و ادغام کدهای مشابه 1416 کد به دست آمد که با قرار گرفتن در 109 طبقه اولیه و 31 طبقه فرعی در 4 طبقه اصلی الگوی عمومی تدریس شامل مراحل قبل از تدریس، قبل و ضمن تدریس، ضمن تدریس و بعد از تدریس، جایگزین شد.
 
یافته‌ها: نتایج این پژوهش، 28 اقدام آموزشی را با رویکرد مطالعات علوم اعصاب تربیتی در مراحل الگوی عمومی تدریس تبیین نمود که با روش تحلیل عاملی تأییدی، مورد اعتباربخشی خبرگان و متخصصان علوم اعصاب تربیتی (روان‌شناسی، علوم شناختی و علوم تربیتی) قرار گرفت و برازش آن تأیید شد.
 
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که به‌کارگیری اقدامات حاصل از مطالعات علوم اعصاب تربیتی در مراحل الگوی عمومی تدریس بتواند در بهبود عملکرد مغز فراگیران و در نتیجه افزایش یادگیری آن‌ها تأثیرگذار باشد.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۶/۰۱

ارسال

۱۴۰۳/۰۳/۱۲

بازنگری

۱۴۰۳/۰۴/۱۰

پذیرش

۱۴۰۳/۰۴/۱۶

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

بازنگری الگوی عمومی تدریس، مبتنی بر مطالعات علوم اعصاب تربیتی. (2024). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(2)، 97-107. https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.2.9

مقالات مشابه

21-30 از 112

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.