نقش رفتارها و باورهای معنوی - دینی در کاهش میزان استرس، اضطراب و افزایش سلامت معنوی –روانی بین گروهی از زنان ایرانی در دوران پاندمی کرونا

نویسندگان

    طاهره ثقه الا سلام * دانشیار، رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران، تهران، ایران drtseghatoleslam@gmail.com
    فاطمه یزدیان دانشیار، محقق مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران، تهران، ایران
    حسین هابیل استاد، گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه مهسا، کوالالامپور. مالزی
https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.2.5

کلمات کلیدی:

سلامت معنوی- دینی, استرس, سلامت عمومی - روانی, زنان, ایران, پاندمی کرونا

چکیده

زمینه و هدف: هدف مطالعه کنونی بررسی نقش سلامت معنوی - دینی در کاهش استرس و افزایش سلامت معنوی و روانی در زنان ایران در دوران پاندمی کرونا می‌باشد.
 
روش و مواد: روش تحقیق توصیفی و نمونه شامل 384 زن ایرانی بود. شرکت‌کنندگان پس از ارائه رضایت خود، پرسشنامه‌های تحقیق را در فرم گوگل تکمیل کردند که شامل پرسشنامه سلامت مذهبی جورج، مقیاس افسردگی، استرس و اضطراب(DASS-21)  و پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 بوده است.
 
یافته‌ها: نتایج پژوهش با نرم‌افزار AMOS24 مورد تحلیل قرار گرفته است و نشان می‌دهد بین میزان سلامت معنوی - دینی و باورهای مذهبی و استرس در زنان در دوران پاندمی کرونا ارتباط دارد. به این علت که سطح معناداری پایین‌تر از (P<0.05) بود تأیید شد و استفاده از باورهای معنوی – دینی توانست 40.3% از استرس در زنان را تبیین و پیش‌بینی نماید. همچنین بین استفاده از ابزار سلامت معنوی – دینی و باورهای مذهبی و سلامت روانی عمومی زنان به علت سطح معناداری (P<0.05) تأیید شد. استفاده از باورهای دینی نیز 35.5% از واریانس متغیر سلامت عمومی زنان را در دوران پاندمی کرونا تبیین و پیش‌بینی کرد.
 
نتیجه‌گیری: پاندمی کرونا جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تهدید می‌کند، باورهای دینی تاثیر معناداری بر کاهش استرس و اضطراب و افزایش سلامت روانی - عمومی در زنان ایران داشته است. نتایج مطالعه مسئولیتی سنگین بر دوش متخصصان این رشته به خصوص در کشور مسلمان ایران می‌گذارد که با ارتقاء جنبه‌های معنوی - دینی و تغییر سبک زندگی زنان گامی بلند در حیطه سلامت زنان بردارند.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۶/۰۱

ارسال

۱۴۰۳/۰۲/۲۳

بازنگری

۱۴۰۳/۰۳/۰۹

پذیرش

۱۴۰۳/۰۴/۰۲

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

نقش رفتارها و باورهای معنوی - دینی در کاهش میزان استرس، اضطراب و افزایش سلامت معنوی –روانی بین گروهی از زنان ایرانی در دوران پاندمی کرونا. (2024). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(2)، 49-58. https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.2.5

مقالات مشابه

31-40 از 111

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.