اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر بهبودی بر نشانههای افسردگی و ارتباط بینفردی بیماران با اختلال اسکیزوفرنی

نویسندگان

    مرتضی سعیدی دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
    پرویز شریفی درآمدی * استاد، گروه روان شناسی استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران dr_sharifidaramadi@yahoo.com
    غلامرضا شریفی راد استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.1.6

کلمات کلیدی:

درمان شناختی مبتنی بر بهبودی, نشانههای افسردگی, ارتباط بینفردی, اسکیزوفرنی

چکیده

زمینه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر بهبودی بر نشانه‌های افسردگی و ارتباط بین‌فردی بیماران با اختلال اسکیزوفرنی بود.
 
مواد و روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بیماران اسکیزوفرنی بستری در مراکز شبانه-روزی اعصاب و روان شهرستان تهران در سال 1402 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایگماری شدند. برای گروه آزمایشی، درمان شناختی مبتنی بر بهبودی اجرا شد در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی (بک، 1987) و پرسشنامه مهارت ارتباط بین‌فردی (منجمی‌زاده، 1391) بود.
 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر بهبودی بر به نشانه‌های افسردگی و ارتباط بین-فردی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تاثیر معنی‌دار داشته است.
 
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با درمان شناختی مبتنی بر بهبودی فراهم می‌کند و روانشناسان و روانپزشکان می‌توانند برای بهبود نشانه‌های افسردگی و ارتباط بین‌فردی در بیماران با اختلال اسکیزوفرنی از این مداخله استفاده نمایند.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۳/۰۱

ارسال

۱۴۰۳/۰۱/۰۳

بازنگری

۱۴۰۳/۰۶/۱۷

پذیرش

۱۴۰۳/۰۲/۰۳

شماره

نوع مقاله

Articles

ارجاع به مقاله

اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر بهبودی بر نشانههای افسردگی و ارتباط بینفردی بیماران با اختلال اسکیزوفرنی. (2024). پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 3(1)، 62-73. https://doi.org/10.61838/kman.pdmd.3.1.6

مقالات مشابه

31-40 از 106

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.